donderdag 8 december 2011

Bellen met de gemeente

Zojuist een volkomen bizar gesprek gevoerd met de gemeente Ede. Kafkaësk zou ik bijna zeggen. En dat terwijl ik slechts het goede zoek voor de mensheid. In dit geval voor mijzelf en mijn buurtgenoten. In het straatje waar ons huis staat, wonen liefst 27 kinderen (28 binnenkort, maar dat is weer een ander verhaal) die zo'n beetje allemaal buiten spelen. En er rijden nogal wat auto's, dus als oplettende burger bel je dan de gemeente...

'Goedemiddag, u had een opmerking over een verkeerssituatie?'
'Jazeker, ik woon in een straat waar veel kinderen wonen en...'
'Nou meneer, er zijn straten waar nog veeeel meer kinderen wonen hoor.'
'O, hoe dan ook, ik vroeg mij af of de gemeente misschien een bordje kan ophangen, iets met 'let op, spelende kinderen.'
'Meneer, we kunnen niet de hele stad volhangen met bordjes.'
'Dat is billijk, daarom vraag ik er maar eentje, bij mij in de straat.'
'Maar als u dat wilt, dan willen anderen dat ook.'
'Geef ze eens ongelijk.'
'Daar beginnen we niet aan.'
'Een drempel dan, dat is...'
'He ja, we gooien heel de stad vol drempels.'
'Alsjeblieft niet!'
'Nee, ziet u wel, u wil ook geen drempels.'
'Jawel, bij mij in de straat. Ik vraag toch niet om een heuvellandschap? Gewoon één drempel.'
'Nee hoor, want dan rijden ze bij u in de straat misschien zachtjes, en dan gaan ze ergens anders hard rijden.'
'...'
'Trouwens, zo'n bord kost geld en dat heeft de gemeente niet.'
'O, maar we willen best zelf betalen.'
'Daar doen we niet aan, dan hebben straks alleen de rijke inwoners een veilige straat.'
'Goed. Laat ik de vraag anders stellen: hoe krijg ik de straat veiliger?'
'Tja, u kunt natuurlijk afspreken om de auto's aan weerszijden van de straat te parkeren. Dan moet het verkeer er langs slalommen.'
'En kunt u dan parkeervakken schilderen?'
'He, wat? Nee natuurlijk niet. Trouwens, dat helpt geen zier, mensen trekken zich toch niks aan van die vakken.'
'Slalommen dus.'
'Ja, maar let u wel op dat de vuilniswagen er nog langs kan? Op die dagen moet u dus niet slalommen.'

1 opmerking:

Anoniem zei

misschien een spandoek van de ene
tuin naar de tuin aan de overkant.